top of page

Cvičit qigong lze i ve spánku

(Vyšlo v časopisu Ve hvězdách č. 101, březen a duben 2021)


V jednom z posledních článků nazvaném Ideální cvičení pro každý den, jsem na konci zmínil, že qigong lze cvičit také v leže a ve spánku. Pojďme se podívat jak na to.


Cvičení v leže může znít jako protimluv a že lze cvičit i ve spánku už může vypadat jako zcela nemožné. Samozřejmě zde ale nemáme na mysli podávání nějakých fyzických výkonů, ale praktikování qigongu – tedy práci s energií a její kultivaci. A jak už jsme si řekli, pro skutečně efektivní a intenzivní práci s energií není pohyb třeba, lze dokonce říci, že pohyb je zde spíše na překážku. Zato je velmi důležité co nejlepší uvolnění a utišení mysli. A to vše cvičení v leže a ve spánku splňuje. Pojďme si tedy lehnout a trochu si zacvičit…😊


Můžeme ležet v pohodlné pozici na zádech nebo na boku. V leže na zádech lze položit obě dlaně na pupek, v leže na boku může být jedna ruka položená na těle tak, aby dlaň byla na pupku a dlaň druhé ruky můžeme dát pod hlavu. Když dáváme na pupek obě ruce, tak muži dávají přímo na tělo levou dlaň a přes ní pravou, ženy to dělají naopak – střed pravé dlaně (bod laogong) dávají na pupek (bod shenque) a levou dlaň přes pravou, s palcem horní dlaně schovaným pod spodní dlaní. Tato pozice rukou pomáhá při cvičení, ale pokud Vám není příliš pohodlná, nebo by vás přímo rušila v uvolnění a pozdějším usnutí, lze cvičit i bez rukou položených na těle. Když tedy takto ležíme, tak můžeme svojí pozorností projít celé tělo a prověřit, zda je skutečně zcela uvolněné. Pak si asi dva prsty pod pupkem, uvnitř těla, představíme horkou červenou kuličku. Je to energetická kulička, může tedy vypadat jako zapadající zimní sluníčko, které bývá těsně nad obzorem červené. Jako pomůcku pro představivost ale můžeme využít i malý červený míček, na který se chvíli díváme a potom si ho představíme pod pupkem v těle. Když si takto představujeme pod pupkem červenou kuličku, díky naší pozornosti zde, se v tomto místě začíná shromažďovat energie (qi) a začneme cítit narůstající teplo. Pro někoho je snazší vnímání tepla pod rukama, než představování si kuličky, což v tuto chvíli nevadí. Pracujeme s tím, co máme. Ležíme, relaxujeme celé tělo a naše mysl vnímá narůstající teplo, lépe až horko, pod pupkem a/nebo představu červené kuličky. Když naše pozornost uteče na chvíli k jiným myšlenkám, nebo pocitům, tak ji vrátíme zpět k horké červené kuličce. Při tom můžeme i usnout – tak, aby naše poslední myšlenka před usnutím byla na horkou kuličku. Ráno si pak po probuzení horkou červenou kuličku pod pupkem znovu připomeneme a položíme třeba jen na pár minutek opět dlaně na pupek. Potom můžeme rozetřít dlaně do horka a omýt jimi obličej a čile vstát. Ležíme spíme a přitom cvičíme. Znáte lepší cvičení?:-)




Toto cvičení je a není snadné. Na začátku může být obtížnější udržení pozornosti na horké červené kuličce. Jak se ale mysl utišuje a máme postupně více energie, jde to stále lépe a také naše pocity se zesilují. Můžeme cítit z kuličky horko až žár. A to je přesně to, co chceme. Nenechte se zmýlit tím, že tato technika je tak jednoduchá a pohodlná. Je to nekomplikovaná technika, ale také velmi účinná, se zcela zřejmými, konkrétními účinky.

Tímto způsobem můžeme utišit neklidnou mysl a snáze usnout – už jen tím, že „vyměníme 10 000 myšlenek za jednu“ – myšlenku na červenou kuličku. Energie z kuličky posiluje ledviny (ve smyslu TCM), zvyšuje naši vitalitu a posiluje také imunitu. Platí zde pravidlo, že čím, je člověk starší, slabší, více unavený a častěji nemocný, tím více by se měl věnovat podobnému cvičení. A právě takoví lidé mohou nejvíce ocenit „cvičení“, při kterém se leží a relaxuje. Lze jej nicméně provádět také v sedě i ve stoje. A cvičit může každý, nejen slabí a nemocní. Pouze těhotné ženy by se měly tomuto cvičení vyhnout a také ženy během svých dnů by se neměly intenzivně soustřeďovat do oblasti pod pupkem. Cvičení je zcela bezpečné, ale platí zde vztah mezi pozorností a energií (qi), a vztah mezi energií a krví – kde je pozornost je také energie a krev a při intenzivním cvičení v době menstruace by tedy mohlo být silnější krvácení.


Vyzkoušejte toto cvičení už dnes, až půjdete spát, nebo až bude relaxovat na svém oblíbeném gauči. Opakování dělá mistra a toto cvičení můžete snadno praktikovat každou noc, aniž by vás to stálo mnoho úsilí nebo času. Mistrem horké červené kuličky a své vitality tedy můžete být brzo i vy.




280 zobrazení0 komentářů

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše
bottom of page